Szenzoros feldolgozási zavar – tünet ellenőrző lista
Forrás: SPD STAR Institute
Az alábbi kategóriákban található tünetek közösek több korcsoportban is. Ahol több tünet is jelentkezik gyermekénél, javasoljuk, hogy keresse meg orvosát, hogy egy profi, tapasztalt terapeuta segítsen a szenzoros feldolgozási zavar tüneteinek kezelésében.
Ez az ellenőrző teszt nem alkalmas egy gyermek szenzoros feldolgozási zavarral történő diagnosztizálásra, de eredménye figyelemfelkeltő lehet.
Mikor ezt a tesztet kitölti, kérem gondoljon gyermeke elmúlt hat havi viselkedésére.
Csecsemők /kisgyerekek szenzoros tünet ellenőrző listája
Óvodáskorú gyerekek szenzoros tünet ellenőrző listája
Iskoláskorú gyerekek szenzoros tünet ellenőrző listája
Kamaszok / felnőttek szenzoros tünet ellenőrző listája
Csecsemők/kisgyermekek tünetellenőrző listája
- A gyermekemnek étkezési zavarai vannak.
- A gyermekem csak velem „van el”.
- A gyermekemnek gondot okoz az elalvás, vagy az alvás fenntartása.
- A gyermekem utál öltözni, úgy tűnik kényelmetlenek a ruhái.
- A gyermekem ritkán játszik rendeltetésszerűen játékokkal, különösen azokkal, amelyek ügyességet igényelnek.
- Gyermekemnek nehézséget okoz a figyelmét átirányítania egyik tárgyról/tevékenységről a másikra.
- Gyermekemnek nem érzékeli a fájdalmat, vagy lassan reagál, ha megsérül.
- Gyermekem nem bújós, kifeszíti magát az őt ölelő karjaiból.
- Gyermekem nem nyugszik meg a cumitól, kedvenc játékától vagy a hangomtól.
- Gyermekem teste ernyedt, nekimegy dolgoknak, gyenge az egyensúlyérzéke.
- Gyermekem nem gügyög, nem ad ki hangokat.
- Gyermekem könnyen megijed.
- Gyermekem extrém aktív, állandóan mozog a teste, jár a lába vagy vég nélkül futkározik.
- Gyermekem mozgásfejlődése megkésett (mászás, állás, járás, futás)
Óvodáskorú gyermekek tünetellenőrző listája
- Gyermekemnek nehézséget okoz(ott) a szobatisztaság.
- Gyermekem túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat stb.
- Gyermekem a finom érintéseket és ütközéseket nem veszi észre, míg azok nem extrém erősek.
- Gyermekemnek tanulási nehézségei vannak és/vagy elkerüli a finommotorikát igénylő tevékenységeket, mint a zsírkrétával rajzolás, cipzárak felhúzása stb.
- Gyermekem testérzékelése fejletlen, testsémája bizonytalan. Mozgása a térben ügyetlen, esetlen.
- Gyermekem nehezen tanulja meg az új motorikus mozdulatot igénylő tevékenységeket.
- Gyermekem állandóan mozgásban van.
- Gyermekem bárki intim szférájába behatol és/vagy megérint mindent a környezetében.
- Gyermekemnek nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
- Gyermekem impulzív, nehezen nyugszik meg és nehezen kezeli a váltásokat (változásokat?)
- Gyermekem hangulata hirtelen megváltozik, váratlan dührohamai vannak.
- Gyermekem fizikailag gyenge, szétcsúszik ülés/állás közben, jobban kedveli a mozgással nem járó tevékenységeket.
- Gyermekem beszéde nehezen érthető.
- Úgy tűnik, gyermekem a szóbeli instrukciókat nem érti.
Iskoláskorú gyermekek tünetellenőrző listája
- Gyermekem túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat, stb.
- Gyermekem figyelme az órákon könnyen elterelődik, sokat matat, járkál, nyugtalan.
- Gyermekem könnyen besokall a játszótéren, a szünetekben és az órán is.
- Gyermekem lassan készül el feladataival.
- Gyermekemnek nehézséget okoznak a finommotoros feladatok, mint például az írás; esetleg teljesen el is kerüli őket.
- Gyermekem esetlennek tűnik, gyakran csetlik-botlik, lenyaklik a székben.
- Gyermekem rajong a durva birkózós játékokért.
- Gyermekem lassan tanul bele új tevékenységek végzésébe.
- Gyermekem állandóan mozgásban van.
- Gyermekemnek nehezére esik új motorikát igénylő tevékenységeket elsajátítani, inkább az ülő tevékenységeket részesíti előnyben.
- Gyermekemnek nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
- Gyermekem „beleragad” egy feladatba, nehezen vált át más feladatra.
- Gyermekem hasonló hangzású szavakat összekever, félreért kérdéseket vagy kéréseket.
- Gyermekemnek gondot jelent az olvasás, különösen a hangos olvasás.
- Gyermekem botladozva, tétován beszél, nem folyékonyan és beszéde ritmusa sem megfelelő.
Kamaszok/felnőttek tünetellenőrző listája
- Túlérzékeny vagyok a környezeti ingerekre, nem szeretem, ha mások megérintenek.
- Kerülöm a vizuálisan ingerlő környezetet és/vagy érzékeny vagyok a zajokra.
- Sokszor letargikus vagyok, nehezen indul a napom.
- Sokszor több feladatba kezdek egyszerre és egy csomót befejezetlenül hagyok.
- Nem megfelelő erősséggel fogok meg tárgyakat.
- Sokszor nekiütközöm dolgoknak vagy zúzódásokat szerzek úgy, hogy fel sem tűnik.
- Nehezen tanulok meg új motorikus mozgást igénylő feladatot, vagy egy feladat egyes lépéseit.
- Szükségem van fizikai tevékenységekre, hogy segítsenek fenntartani a figyelmem egész nap.
- Gondot okoz figyelni munkában és megbeszéléseken.
- Félreértek kérdéseket és kéréseket, több pontosításra van szükségem, mint általában.
- Gondot okoz az olvasás, különösen a hangos olvasás.
- A beszédem nem folyékony, botladozik a nyelvem.
- Sokszori olvasásra tudom csak megérteni egy anyag tartalmát.
- Problémát jelent gondolataim és ötleteim szavakba öntése.
- Gondot okoz írásos feladatok vagy esszék ötletének kidolgozása.