Szenzoros feldolgozási zavar – tünet ellenőrző lista

Forrás: SPD STAR Institute

Az alábbi kategóriákban található tünetek közösek több korcsoportban is. Ahol több tünet is jelentkezik gyermekénél, javasoljuk, hogy keresse meg orvosát, hogy egy profi, tapasztalt terapeuta segítsen a szenzoros feldolgozási zavar tüneteinek kezelésében.

Ez az ellenőrző teszt nem alkalmas egy gyermek szenzoros feldolgozási zavarral történő diagnosztizálásra, de eredménye figyelemfelkeltő lehet.

Mikor ezt a tesztet kitölti, kérem gondoljon gyermeke elmúlt hat havi viselkedésére.

Csecsemők /kisgyerekek szenzoros tünet ellenőrző listája

Óvodáskorú gyerekek szenzoros tünet ellenőrző listája

Iskoláskorú gyerekek szenzoros tünet ellenőrző listája

Kamaszok / felnőttek szenzoros tünet ellenőrző listája

Csecsemők/kisgyermekek tünetellenőrző listája

  • A gyermekemnek étkezési zavarai vannak.
  • A gyermekem csak velem „van el”.
  • A gyermekemnek gondot okoz az elalvás, vagy az alvás fenntartása.
  • A gyermekem utál öltözni, úgy tűnik kényelmetlenek a ruhái.
  • A gyermekem ritkán játszik rendeltetésszerűen játékokkal, különösen azokkal, amelyek ügyességet igényelnek.
  • Gyermekemnek nehézséget okoz a figyelmét átirányítania egyik tárgyról/tevékenységről a másikra.
  • Gyermekemnek nem érzékeli a fájdalmat, vagy lassan reagál, ha megsérül.
  • Gyermekem nem bújós, kifeszíti magát az őt ölelő karjaiból.
  • Gyermekem nem nyugszik meg a cumitól, kedvenc játékától vagy a hangomtól.
  • Gyermekem teste ernyedt, nekimegy dolgoknak, gyenge az egyensúlyérzéke.
  • Gyermekem nem gügyög, nem ad ki hangokat.
  • Gyermekem könnyen megijed.
  • Gyermekem extrém aktív, állandóan mozog a teste, jár a lába vagy vég nélkül futkározik.
  • Gyermekem mozgásfejlődése megkésett (mászás, állás, járás, futás)

Óvodáskorú gyermekek tünetellenőrző listája

  • Gyermekemnek nehézséget okoz(ott) a szobatisztaság.
  • Gyermekem túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat stb.
  • Gyermekem a finom érintéseket és ütközéseket nem veszi észre, míg azok nem extrém erősek.
  • Gyermekemnek tanulási nehézségei vannak és/vagy elkerüli a finommotorikát igénylő tevékenységeket, mint a zsírkrétával rajzolás, cipzárak felhúzása stb.
  • Gyermekem testérzékelése fejletlen, testsémája bizonytalan. Mozgása a térben ügyetlen, esetlen.
  • Gyermekem nehezen tanulja meg az új motorikus mozdulatot igénylő tevékenységeket.
  • Gyermekem állandóan mozgásban van.
  • Gyermekem bárki intim szférájába behatol és/vagy megérint mindent a környezetében.
  • Gyermekemnek nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
  • Gyermekem impulzív, nehezen nyugszik meg és nehezen kezeli a váltásokat (változásokat?)
  • Gyermekem hangulata hirtelen megváltozik, váratlan dührohamai vannak.
  • Gyermekem fizikailag gyenge, szétcsúszik ülés/állás közben, jobban kedveli a mozgással nem járó tevékenységeket.
  • Gyermekem beszéde nehezen érthető.
  • Úgy tűnik, gyermekem a szóbeli instrukciókat nem érti.

Iskoláskorú gyermekek tünetellenőrző listája

  • Gyermekem túlérzékeny bizonyos ingerekre, túlreagál dolgokat vagy nem szereti az érintést, a zajokat, szagokat, stb.
  • Gyermekem figyelme az órákon könnyen elterelődik, sokat matat, járkál, nyugtalan.
  • Gyermekem könnyen besokall a játszótéren, a szünetekben és az órán is.
  • Gyermekem lassan készül el feladataival.
  • Gyermekemnek nehézséget okoznak a finommotoros feladatok, mint például az írás; esetleg teljesen el is kerüli őket.
  • Gyermekem esetlennek tűnik, gyakran csetlik-botlik, lenyaklik a székben.
  • Gyermekem rajong a durva birkózós játékokért.
  • Gyermekem lassan tanul bele új tevékenységek végzésébe.
  • Gyermekem állandóan mozgásban van.
  • Gyermekemnek nehezére esik új motorikát igénylő tevékenységeket elsajátítani, inkább az ülő tevékenységeket részesíti előnyben.
  • Gyermekemnek nehézséget okoz barátkozni (túl agresszív vagy passzív/zárkózott).
  • Gyermekem „beleragad” egy feladatba, nehezen vált át más feladatra.
  • Gyermekem hasonló hangzású szavakat összekever, félreért kérdéseket vagy kéréseket.
  • Gyermekemnek gondot jelent az olvasás, különösen a hangos olvasás.
  • Gyermekem botladozva, tétován beszél, nem folyékonyan és beszéde ritmusa sem megfelelő.

Kamaszok/felnőttek tünetellenőrző listája

  • Túlérzékeny vagyok a környezeti ingerekre, nem szeretem, ha mások megérintenek.
  • Kerülöm a vizuálisan ingerlő környezetet és/vagy érzékeny vagyok a zajokra.
  • Sokszor letargikus vagyok, nehezen indul a napom.
  • Sokszor több feladatba kezdek egyszerre és egy csomót befejezetlenül hagyok.
  • Nem megfelelő erősséggel fogok meg tárgyakat.
  • Sokszor nekiütközöm dolgoknak vagy zúzódásokat szerzek úgy, hogy fel sem tűnik.
  • Nehezen tanulok meg új motorikus mozgást igénylő feladatot, vagy egy feladat egyes lépéseit.
  • Szükségem van fizikai tevékenységekre, hogy segítsenek fenntartani a figyelmem egész nap.
  • Gondot okoz figyelni munkában és megbeszéléseken.
  • Félreértek kérdéseket és kéréseket, több pontosításra van szükségem, mint általában.
  • Gondot okoz az olvasás, különösen a hangos olvasás.
  • A beszédem nem folyékony, botladozik a nyelvem.
  • Sokszori olvasásra tudom csak megérteni egy anyag tartalmát.
  • Problémát jelent gondolataim és ötleteim szavakba öntése.
  • Gondot okoz írásos feladatok vagy esszék ötletének kidolgozása.