A Kék Erdő Tanulókör Debrecenben 2018. július 2.-án nyitotta meg kapuit, azóta pedig elég komoly fejlődésen ment át a csapat.

Kövesd a Tanulókör Facebook csoportjában is a fejleményeket: Itt tudsz csatlakozást kérni.

Hiába terveztünk meg sok mindent előre, természetes közbeszólt az élet. Olyan gyerekeket kaptunk, akik komoly kihívások elé állítottak bennünket, de mi nem adtuk fel, és egy percre se szüntünk meg hinni a gyerekekben. Meg abban, hogy sikerülni fog egy ekkora csapatot is sikeresen összekovácsolni. Jelenleg heti szinten már 30 gyereket foglalkoztatunk, ennek kb a fele jár délelőtt a tankörbe. Van, aki minden nap, van, aki egy vagy két nap jön. Van, aki helyi, van, aki másik megyéből jár át. Van extrém módon tehetséges gyerek is nálunk (sőt igazából mind kitűnik és elöljár valamiben), és vannak autistáink, ADHD-s, DISZ-es gyerekeink, akik hihetetlen módon meg tudtak nekünk nyílni, és együttműködővé váltak. Nyilván tudjuk, hogy ez nem csoda, hanem arra a tudatosan alkalmazott módszerre reagálnak, amely a szakmai vezető, Hornyák Mariann gondolataiban fogalmazódott meg elsőként. Ennek a titka az, hogy minden gyerekhez van egy kulcs, amelyet meg kell keresnünk. Addig nem adhatjuk fel, amíg nem találjuk meg a viselkedés mögött rejlő valódi személyiséget, a gyönyörű, jóságos lelkeket. Ha nem nevelési probléma áll a háttérben, ha a szülő tud bennünket támogatni, ha az egész család együttműködik velünk a hétköznapi apróságokban is, akkor sikert érünk el. A módszer alapja csupán a feltétel nélküli szeretet és az ezt tükröző kommunikáció.

Ennyi közös idő után képesek vagyunk megfogalmazni a tanulókörben érvényesülő alapvetéseket úgy, hogy azokat valóban a mindennapokban is megéljük. Ezek a következőek:

  • a gyermeknek joga van a gondolataihoz és az érzéseihez
  • minden érzésünket és gondolatunkat úgy fejezünk ki, hogy ezzel másokat nem bántunk meg
  • az egyéni felelősségvállalás fontos
  • a kollektív felelősségvállalás is fontos
  • öngondoskodásra, önellátásra törekszünk egyén szinten
  • az érzelmi intelligencia fejlesztése elsődleges
  • önálló döntéshozást és a kritikus gondolkodást támogatjuk
  • mindenki felelős a saját munkájáért és annak eredményességéért
  • szeretettel, megértéssel és elfogadással fordulunk egymáshoz
  • sok időt vagy inkább még többet kint töltünk a friss levegőn (akár a tanulás is kint valósul meg az udvaron)
  • gondoskodunk a környezetünk védelméről, az egészséges és felelős életmódot igyekszünk modellezni és bemutatni
  • differenciáltan (elmaradásokat pótolva, tehetséget gondozva) tanulnak a gyerekek
  • nem hisszük, hogy a tanításnak van értelme, ha nincs tanulási kedv, így a belső motivációt erősítjük külső kényszerítés helyett
  • nem büntetjük vagy jutalmazzuk a gyerekeket, de a tetteik természetes következményeivel számolniuk kell, és ajándékokat is kapnak
  • nincs külső értékelés, az önálló tanulásra és önellenőrzésre ösztönözzük őket
 
Ezeket a fenti elveket csak azért tudom ilyen tisztán vállalni, mert minden nap megéljük. Lehet, hogy volt elképzelésünk a pedagógiai programunkról egy évvel ezelőtt. De a lényeg akkor derülhet csak ki, amikor már csináljuk is. És bizony akkor kell formálódni, amikor a mindennapi helyzetek úgy kívánják.
*
A Kék Erdő Tanulókör pedagógiai műhelyének tagjai
Itt olvashatsz még korábbi bejegyzéseket a tanulókörről: GYIK , a tavalyi tájékoztatónk
Ha jelentkezést szeretnél beküldeni, akkor itt tudod elérni a nyomtatványt (semmi kötelezettséggel nem jár a jelentkezési lap beküldése)